De ce iubesc copiii animalele încă de la începutul vieții?

Copiii sunt adulții de mâine, iar adulții sunt copiii de ieri. Deși ambele categorii fac parte din aceeași specie, sunt totuși foarte diferite din multe puncte de vedere. De exemplu, copiii iubesc necondiționat și fără ezitare animalele pe când unii adulți ajung să le abuzeze și să le ucidă. Cu siguranță nu vom reuși să răspundem la întrebarea de ce se întâmplă asta pentru că vorbim despre un subiect complex și care depinde de fiecare individ în parte și de experiențele sale de viață, dar putem încerca prin intermediul acestui articol să aflăm dacă în România se pun sau nu bazele care să ducă spre o comuniune a copilului cu natura și cu animalele. Vom încerca să răspundem și la întrebarea de ce iubesc copiii, încă de la începutul vieții, animalele?

E clar că o societate nu poate să ajungă la un nivel în care oamenii să iubească și să respecte animalele decât prin intermediul educației. Iar ca să avem adulți echilibrați și responsabili trebuie mai întâi să ne ocupăm de educarea copiiilor. Este important ca acest proces să se realizeze atât acasă, cât și la școală. În ceea ce privește mediul școlar, este important ca bazele educației să fie puse încă din sistemul de învățământ preșcolar.

Prima întâlnire cu un animal la grădiniță

Învățământul preșcolar abordează în programa școlară și subiecte care au scopul de a introduce copiii în lumea animalelor. Cursurile și materialele pregătite sunt de obicei doar teoretice, dar există educatori care duc lucrurile mai departe și prezintă copiiilor animale în carne, oase și blăniță. Unul dintre acești educatori este Emil Pușcaș, profesor în învățământul preșcolar la o grădiniță din nord vestul țării.

„La grădiniță desfășurăm educația după o planificare. Avem săptămânal o temă. O temă foarte îndrăgită de către copii este reprezentată de către animalele domestice. Atunci când discutăm despre ele se simte o bucurie foarte mare în aer. Un copil învață cel mai bine prin observare directă, prin a mirosi și a simți lucruri adevărate care sunt în fața lor. De aceea, am decis ca atunci când abordăm acest subiect să aduc în fața lor un animal de companie, fie câine, fie pisică sau iepuraș. Am dorit să procedez așa pentru ca ei să poată să interactioneze pe viu cu animalele. Poate este greu de crezut, dar au fost și copii care nu au avut ocazia sau nu au putut să relaționeze în mod direct cu un animal”, dezvăluie Emil în cadrul podcastului oferit de către ROLDA România, „În jurul cozii”.

Așadar, inițiative de acest fel sunt cu atât mai importante atunci când sunt organizate în mediul preșcolar pentru că se pare că mulți copii se întâlnesc pentru prima oară față în față un animal domestic în acest context. Iar reacția copiiilor în asemenea momente este de neprețuit.

„O supriză, o încântare și o bucurie. E o strălucire aparte în ochii lor atunci când văd animalele. E limpede că le iubesc, apare un sentiment de grijă, de ocrotire. Mângâiau blana animalului cu foarte mare duioșenie, se gândeau oare ce să le ofere de mâncare? A fost un sentiment minunat când i-am vazut interacționând cu animalele”, spune profesorul de învățământ preșcolar.

Direcționează sistemul de învățământ românesc copilul înspre natură și animale?

Privit la nivel macro, sistemul de învățământ românesc a avut din 1989 până în prezent peste 30 de miniștri, lucru care nu denotă deloc stabilitate și coerență în aplicarea reformelor educaționale. Cu toate acestea, tânăra generația de educatori consideră că lucrurile merg înspre bine și că la fel ca și în țările din vestul și nordul Europei, se încearcă o conectare puternică între copil și natură.

„Mai ales în ultima perioadă s-a observat o schimbare și o dorință de a ocroti natura prin abordarea multor teme ecologice. De exemplu, în învățământul preșcolar am participat la foarte multe proiecte locale și județene în care s-a promovat foarte mult protecția mediului.
În acest domeniu al educației preșcolare lucrurile depind foarte mult și de noi, educatorii. În ce măsură reușim să introducem, în felul în care educăm, predăm și formăm, prezența directă a animalelor în acest proces educativ? Noi le predăm copiiilor idei principale despre aceste animale și îi învățăm cum pot avea grijă de ele. Dar dacă reușim să le aducem în fața lor, procesul educațional este mult mai de impact”
, precizează Emil Pușcaș.

De ce iubesc copiii animalele?

Conform specialiștilor în psihologie, copiii iubesc animalele (în mod special animalele de companie) încă de la începutul vieții pentru că acestea le transmit siguranță, confort și iubire. Copiii se joacă, mângâie și vorbesc cu animăluțele casei, iar acestea răspund, în felul lor, oferind înapoi încredere și securitate.

Aș tinde, însă, să cred că vorbim despre mult mai mult decât atât. Uneori, copiii iubesc animalele la prima vedere, fără să aibă timpul necesar pentru a construi o relație cu acestea. Ei bine, de unde izvorăște această dragoste necondiționată și spontană?

Cred că răspunsul stă în noțiunea de inocență a copilului. Copiii nu realizează foarte bine noțiunea de trecere a timpului și cu atât mai puțin nu simt ideea de îngrijorare în ceea ce privește trecutul sau viitorul. Copiii trăiesc cu fermitate momentul prezent, momentul numit acum. Dacă majoritatea adulților pot să atingă această stare doar prin intermediul meditației sau poate doar cu ajutorul unui psiholog, copiii o simt în mod natural. Inocența copiilor înseamnă dragoste, iar cei mici simt nevoia de a împărtăși iubirea și de a se bucura la maximum de ea. Poate aceasta este explicația faptului că prichindeii iubesc atât de tare animalele

Concluzii

Întrebarea este ce se întâmplă, în unele cazuri, pe măsură ce devenim adulți cu această iubire naturală și necondiționată față de animale? Cum se pierde acest sentiment în cazul adulților care ajung să abuzeze și să ucidă animale? Cu siguranță majoritatea abuzatorilor de câini au iubit cel puțin un câine atunci când au fost copii. Răspunsul este, cu siguranță, complex și depinde de experiența de viață a fiecăruia, dar în mod clar, educația și iubirea pot să facă diferența în modul în care un copil se transformă într-o persoană adultă

Pe de altă parte, vestea bună este că în România există educatori care încearcă să conecteze copiii cu natura și animalele cu scopul ca cei mici să ajungă într-o zi adulți responsabili și iubitori. Episodul integral al podcastului oferit de către ROLDA România, “În jurul cozii”, în care a fost invitat profesorul de învățământ preșcolar, Emil Pușcaș, poate fi urmărit aici.

Așadar, copiii sunt adulții de mâine, iar adulții sunt copiii de ieri, dar copilul din noi… nu trebuie lăsat să moară niciodată!